Skip to main content

My Family Trip to Melbourne 2016 (Part 1)

To tell the truth, I never took my family on holidays except for the occasional “balik kampung” trips or the “ikut bersama ke” conferences and seminars, but never on a real holiday. So my family and I decided to take our first international holiday trip to Melbourne, Australia.

I know what you’re thinking “kaya giler mamat ni nk bawak satu family pi overseas….mampu ka???” and to be honest I had the same thing running through my head. For that reason, tour packages were a big NO for my family.  This is why I would like to share with you my family experiences and some tips on getting the best bang for your buck.

NOTE - this trip consist of 5 adults 3 children and 1 infant. Total cost for return tickets is RM7++ per adult

The journey begins with AirAsiaX 



Sleep...sleep...sleep 
For those with infants, I recommend getting the bassinet   

Had a real nice chat with  a man call Duchy from Tasmania 
Nothing to do...tidur je la 
NOTE - Since this is our first trip abroad using AirAsia, we just wanted to congratulate the crew for their excellent service and friendly smiles (Good job AirAsia!)

Comments

Popular posts from this blog

Tukar Cooling Coil Air Cond Toyota Avanza

Jauh berbeza...Cooling coil lama (tak pernah servis) vs Baru Assalamualaikum dan salam sejahatera Pernahkah anda melalui situasi dimana air cond kereta tiba-tiba jadi tak sejuk? hanya meniupkan udara panas? Jika ya... kita geng huhuhu. Al kisahnya aircond toyota avanzaku (model 2012) tiba-tiba jadi tak sejuk. (sebelum ni pun aircond kurang sejuk) tapi kali ini dia keluarkan angin cam kipas je. Mula-mula ingat gas aircond habis (sebab dah lama tak topup) So kita bawak la ke bengkel topup gas. Lepas topup....terus aircond avanzaku jadi sejuk. Terus lega. Esok pagi nak pi kerja, tak sampai 5 minit dia jadi balik cam kipas angin....aduh. Dalam hati (mesti ada benda bocor ni) Tapi memandangkan kita dah on the way to work , kita harungi jem dulu. Selepas survey beberapa bengkel, majority mengatakan yang cooling coil bocor dan perlu diganti . Harga yang saya dapat dari 3 bengkel berbeza untuk membuka dan memasang cooling coil baru adalah  antara RM700 - RM900. Tapi beng

Cuti DIY Family ke New Zealand Musim Spring 2018

Lokasi - Milford Sound  Assamualaikum... pada 11 - 24 November 2018 yang lalu kami sekeluarga telah bercuti di New Zealand  (NZ) selama 13 hari 12 malam. Disini saya ingin kongsikan pengalaman  travel  kami. Untuk makluman tuan/puan ini merupakan  first time  kami sekeluarga yang terdiri daripada 3 dewasa & 3 kanank-kanak (umur 3,5 & 7) ke NZ. Tanpa melengahkan masa lagi... Let the journey to Middle Earth begin  We begin our journey here at KLIA 11 NOVEMBER 2018 (AHAD) Untuk trip kali ini kami memilih Malaysian Airlines (MAS). Ini merupakan direct flight dari KLIA ke Auckland International Airport. Waktu departure kami pada pukul 11.10 malam. Masa perjalanan pula dianggarkan dalam 10 jam 30 minit. So disini saya inign kongsikan tip pertama bagi mereka yang travel dengan anak2 kecil. TIP 1 - 15 minit sebelum naik  kapal terbang bawalah anak2 anda ke tandas untuk melepaskan hajat kecil (atau besar). Alhamdulillah anak2 saya semua melepas sebelum fly..

Family Trip ke Sabah (4 hari 3 malam) Kota Kinabalu, Kundasang & Pulau Sapi / Manukan - PART 1

Assalamualaikum  Famili2 /Sahabat2 (kaki travel)  .... Hari ini saya ingin kongsikan trip famili saya ke Kota Kinabalu, Sabah pada 27 - 30 April 2017. Sebenarnya trip ini terdiri dari 2 keluarga iaitu keluarga saya dan keluarga sahabat saya. Disini saya akan kongsikan total kos trip famili kami yang terdiri daripada 4 dewasa 4 kanak-kanak dan 1 infant untuk rujukan tuan/puan. Tanpa melengahkan masa lagi.... HERE WE GO  Day 1 - Bertolak dari KLIA - KK - Kundasang (27 April 2017)  Memandangkan famili kami menaiki satu kenderaan, kami telah park di Blok A (jangka masa panjang) parking KLIA. Untuk 4 hari, kos parking adalah RM144. Tuan/puan boleh refer details di sini  http://klia.info/parking.htm TIPS - PARKING MURAH UNTUK LONG TERM PARKING Tuan/puan boleh park di Putrajaya Sentral sila refer blog ini  http://mat-drat.blogspot.my/2016/09/parking-murah-ke-klia-klia2-di-park-n.html  (kredit kepada blogger Mat Drat) TIPS - Bawa anak2 ke toilet dulu sebelum naik f